Wersja archiwalna z dnia 2004-01-09 10:01:43
|
Załącznik Nr 3
do Statutu Liceum
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
W LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM
IM. H. KOŁŁĄTAJA
W PIŃCZOWIE
Wewnątrzszkolny system oceniania został opracowany na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2001 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych. (Dz. U. Nr 29, poz. 323) ( Zmiany: Dz. U. Nr 128, poz. 1419; z 2002 r. Nr 46, poz. 433, Nr 155, poz. 1289, Nr214, poz. 1807)
§ 1.1.Wewnątrzszkolny system oceniania polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i
postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań
edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów
nauczania, uwzględniających tę podstawę, oraz formułowaniu oceny.
2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
- pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojej pracy i swojego rozwoju
- poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie
- motywowanie ucznia do dalszej pracy
- dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia
- doskonalenie organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela
§ 2. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1) zasady wymagań edukacyjnych
2) przedmiotowy system oceniania
3) zasady klasyfikowania uczniów
4) zasady przeprowadzania egzaminu poprawkowego
- zasady promowania uczniów
Zasady oceniania wewnątrzszkolnego
§ 3.1 Ustala się według następującej skali oceny klasyfikacji śródrocznej i końcoworocznej:
- celujący ( cel.)
- bardzo dobry ( bdb )
- dobry ( db )
- dostateczny ( dst)
- dopuszczający ( dop )
- niedostateczny ( ndst )
- Oceny klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne zapisywane są w dokumentacji szkolnej w pełnym brzmieniu.
- Ustala się skalę ocen bieżących:
- celujący - 6,
- bardzo dobry - 5, -5,
- dobry - +4, 4, -4,
- dostateczny - +3, 3, -3,
- dopuszczający - +2, 2,
- niedostateczny - 1,
- Przewiduje się, że uczeń może otrzymać bieżące oceny cząstkowe za:
- odpowiedzi ustne w zakresie zrealizowanego materiału programowego,
- pisemne i ustne prace domowe,
- sprawdziany i zadania klasowe,
- aktywny udział w procesie lekcyjnym,
- zeszyt przedmiotowy,
- opracowane własne zagadnienia pozaprogramowe,
- aktywny udział w olimpiadach i konkursach przedmiotowych
- umiejętność rozwiązywania problemów na podstawie wiedzy ogólnej
- Nauczyciel zobowiązany jest do systematycznego sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów stosując różnorodne formy oceniania
- Nauczyciel jest zobowiązany do przestrzegania zasady jawności w wystawianiu ocen
- Każda ocena jest informacją dla ucznia o poziomie wykonywanej przez niego pracy, o jego osiągnięciach, a także brakach i trudnościach napotykanych w procesie uczenia się
- Uczniowie oraz rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo do wglądu do prac pisemnych
na warunkach określonych przez nauczycieli
- Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
- Podstawowym dokumentem rejestrującym osiągnięcia ucznia jest dziennik lekcyjny i arkusz
ocen
- Oceny bieżące za prace pisemne powinny być udokumentowane czerwonym kolorem
- W ciągu jednego dnia może odbyć się jedna praca pisemna
- Zadania klasowe obejmujące wiadomości z całego działu muszą być zapowiedziane z
tygodniowym wyprzedzeniem
- Ustala się, że ilość ocen w semestrze musi być większa od tygodniowej liczby godzin zajęć z
danego przedmiotu
Zasady wymagań edukacyjnych
§ 4.1 Wymagania edukacyjne są to zamierzone osiągnięcia i kompetencje uczniów na
poszczególnych etapach kształcenia w zakresie wiadomości i umiejętności uczniów.
Określają co uczeń powinien rozumieć, wiedzieć, umieć, jak wykorzystać wiadomości po
zakończeniu procesu nauczania.
- Wymagania edukacyjne opracowują nauczyciele na bazie obowiązujących podstaw
programowych i realizowanych programów nauczania dla poszczególnych zajęć
edukacyjnych i dla danego etapu kształcenia uszczegółowione w przedmiotowych
systemach oceniania.
- Na początku roku szkolnego nauczyciele poszczególnych przedmiotów zobowiązani są do poinformowania uczniów o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania, oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów i kryteriach ocen:
a) uczniowie są informowani na pierwszej lekcji organizacyjnej przez nauczyciela przedmiotu
b) rodzice (prawni opiekunowie) informowani są przez wychowawcę na pierwszym zebraniu
c) rodzice (prawni opiekunowie) mogą uzyskać informację o wynikach nauczania i zachowania bezpośrednio u nauczyciela uczącego danego przedmiotu lub wychowawcy
d) wymagania edukacyjne dla poszczególnych przedmiotów i klas są dostępne u pedagoga
szkolnego
- Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-
pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, obniżyć wymagania edukacyjne
w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub
deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym
z programu nauczania.
5. Ustala się następujący zakres wymagań edukacyjnych na poszczególne oceny szkolne
Wymagania |
Uwagi |
Ocena |
|
|
|
|
Nie spełnia nawet wymagań koniecznych |
niedostateczny |
konieczne |
|
|
|
|
dopuszczający |
konieczne |
podstawowe |
|
|
Łącznie |
dostateczny |
konieczne |
podstawowe |
rozszerzające |
|
Łącznie |
dobry |
konieczne |
podstawowe |
rozszerzające |
dopełniające |
Łącznie |
bardzo dobry |
konieczne |
podstawowe |
rozszerzające |
dopełniające |
Łącznie oraz wykazuje się ponadprogramową wiedzą i umiejętnościami |
celujący |
Zasady klasyfikacji uczniów
§ 5.1 Ustala się dwa semestry nauki w roku szkolnym
- Śródroczna klasyfikacja odbywa się na zakończenie pierwszego semestru według kalendarza roku szkolnego przed feriami zimowymi
- Końcoworoczna klasyfikacja odbywa się przed zakończeniem zajęć dydaktycznych w danym roku szkolnym
- Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu zajęć określonych w
szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania.
- Klasyfikacja końcoworoczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania.
- Ocena klasyfikacyjna i ocena zachowania wystawiona zgodnie z ustaleniami WSO, nie
może być uchylona lub zmieniona drogą administracyjną.
- Na trzy tygodnie przed posiedzeniem klasyfikacyjnym śródrocznym oraz końcoworocznym nauczyciele poszczególnych przedmiotów zobowiązani są poinformować ucznia oraz wychowawcę klasy o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych
- W pierwszym tygodniu czerwca wychowawca klasy organizuje zebranie z rodzicami w celu informacji o przewidywanych ocenach końcoworocznych
- W klasie kończącej naukę wychowawca klasy organizuje zebranie w celu określonym w punkcie 6) w pierwszym tygodniu kwietnia, a w przypadku przypadającej w tym czasie przerwy świątecznej w ostatnim tygodniu marca
- Oceny klasyfikacyjne śródroczne oraz koncoworoczne wystawia się co najmniej na cztery dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnym
- Uczeń może zostać zwolniony z zajęć wychowania fizycznego w uzasadnionych przypadkach. Decyzję o zwolnieniu podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii wydanej przez lekarza. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego w dokumentach zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się “zwolniony”
- Uczeń jest klasyfikowany, jeżeli został oceniony ze wszystkich przedmiotów i zajęć obowiązkowych, z wyjątkiem tych z których został zwolniony
- Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania
- Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny
- Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionych lub na prośbę jego rodziców ( prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny
- Ustalone oceny klasyfikacyjne mogą się różnić od przewidywanych ocen w punkcie 5). W przypadku obniżenia przewidywanej oceny do stopnia niedostatecznego nauczyciel zobowiązany jest powiadomić o tym pisemnie wychowawcę klasy podając uzasadnienie
- Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna końcoworoczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego
- Informacje o śródrocznych ocenach klasyfikacyjnych wychowawca klasy podaje rodzicom po posiedzeniu klasyfikacyjnym rady pedagogicznej
- Uczeń lub jego rodzice mogą wnioskować pisemnie do dyrektora szkoły o poprawienie ustalonych pozytywnych ocen końcoworocznych na tydzień przed posiedzeniem klasyfikacyjnym
- Dyrektor może zobowiązać do sprawdzenia wiedzy i umiejętności ucznia co najwyżej z dwóch przedmiotów przez zespół w składzie: nauczyciel danego przedmiotu oraz nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu
- Poprawa stopnia składa się z części pisemnej oraz ustnej odpowiedzi z wyjątkiem podstaw informatyki i wychowania fizycznego, gdzie wymagana jest forma wykonania zadania praktycznego
- Przebieg poprawiania stopnia jest protokołowany i fakt ten musi być odnotowany na posiedzeniu rady pedagogicznej
- Ustala się nieprzekraczalny termin poprawiania ocen na dzień przed posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej
- Nie przewiduje się poprawy ocen podczas klasyfikacji śródrocznej
Zasady przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego
§ 6.1 Uczniowie nie klasyfikowani mogą zdawać egzaminy klasyfikacyjne po złożeniu
pisemnego wniosku do dyrektora szkoły na tydzień przed posiedzeniem klasyfikacyjnym
- Ustala się terminy przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych:
- dla uczniów nie klasyfikowanych z powodu usprawiedliwionej nieobecności termin egzaminu klasyfikacyjnego w przypadku klasyfikacji śródrocznej ustala nauczyciel uczący - do momentu wystawienia ocen końcoworocznych, a w przypadku klasyfikacji końcoworocznej dyrektor - do końca roku szkolnego
- dla uczniów nie klasyfikowanych z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności - w przypadku uzyskania zgody przez radę pedagogiczną - ustala się nieprzekraczalny termin przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego na jeden dzień przed posiedzeniem zatwierdzającym wyniki klasyfikacji śródrocznej lub końcoworocznej
- uczniowie realizujący indywidualny tok nauki zdają egzaminy klasyfikacyjne w terminie określonym w punkcie a)
- uczniowie przyjęci z innego typu szkoły zdają egzamin klasyfikacyjny z tych przedmiotów, z których występują różnice programowe lub nie były realizowane w poprzedniej szkole według zasad określonych w podpunkcie a)
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel przedmiotu w obecności innego nauczyciela uczącego tego samego lub pokrewnego przedmiotu w formie pisemnej i ustnej z wyjątkiem technologii informatycznej i wychowania fizycznego gdzie wymagana jest forma zadań praktycznych
- Egzamin klasyfikacyjny jest protokołowany
- Uczeń nie klasyfikowany za semestr pierwszy, który nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego może otrzymać ocenę pozytywną końcoworoczną pod warunkiem zaliczenia zaległego materiału programowego w trybie uzgodnionym z nauczycielem przedmiotu
- Uczeń, który w wyniku przeprowadzonych egzaminów klasyfikacyjnych końcoworocznych otrzymał ocenę niedostateczną z jednego przedmiotu, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach uczeń może zdawać za zgodą rady pedagogicznej egzamin poprawkowy z dwóch przedmiotów
Zasady przeprowadzania egzaminu poprawkowego
§ 6.1. Uczeń, który w wyniku końcoworocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z
jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy
- W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin
poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.
3. Termin egzaminu poprawkowego ustala dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich
4. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej z wyjątkiem egzaminu
poprawkowego technologii informacyjne i wychowania fizycznego, w których egzamin
powinien mieć formę ćwiczeń praktycznych.
5. Zestawy pytań do pierwszej i drugiej części egzaminu ustalają nauczyciele danego
przedmiotu, a następnie zatwierdza je dyrektor szkoły.
6. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład
komisji wchodzą: dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne kierownicze
stanowisko- jako przewodniczący, nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako
egzaminujący, nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako
członek komisji
7. Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin
egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ustaloną przez komisję ocenę.
Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych
odpowiedziach ucznia
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpi do egzaminu poprawkowego
- w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w terminie dodatkowym, określonym przez dyrektora szkoły.
Zasady promowania uczniów
§ 7.1 Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć
edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał oceny klasyfikacyjne
wyższe od stopnia niedostatecznego za wyjątkiem zajęć, z których został zwolniony.
- Uczeń, który w wyniku klasyfikacji końcoworocznej nie spełnił warunków określonych w punkcie 1) nie otrzymuje promocji i powtarza tę samą klasę
- Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.
|