Wersja archiwalna z dnia 2006-06-21 12:22:32
|
STATUT
ZASADNICZEJ SZKOŁY
ZAWODOWEJ SPECJALNEJ
im.błogosławionego ks.J.Pawłowskiego
W PIŃCZOWIE
I I. Nazwa Szkoły i informacje o Szkole.
§ 1
1.Szkoła nosi nazwę: Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna
im. bł. ks. J. Pawłowskiego.
2 2.Nazwa Szkoły jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być
używany skrót nazwy.
3. Szkoła mieści się w Pińczowie przy ul. M. J. Piłsudskiego 14.
4 4.Szkoła została powołana 01 września 2004 roku.
§ 2
1.Szkoła jest placówką oświatową w rozumieniu art. 7 ustawy.
2 2.W Szkole kształci się absolwentów Gimnazjum.
3 3.Szkoła jest tworzona dla młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu lekkim.
4 4.Czas trwania kształcenia w szkole wynosi 2 lub 3 lata, w zależności od długości
cyklu nauczania zawodu, z możliwością wydłużenia cyklu kształcenia
z dwuletniego na trzyletni.
§ 3
1.Organem prowadzącym Szkołę jest Powiat Pińczowski.
§ 4
2.Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Szkołą jest Świętokrzyski Kurator Oświaty w Kielcach.
§ 5
3.Szkoła mieści się w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym
im. bł. ks. J. Pawłowskiego w Pińczowie, ul. Piłsudskiego 14 i jest jego integralną częścią.
I II. Cele i zadania Szkoły.
§ 6
1. Celem Szkoły jest:
1) realizacja zadań i celów wynikających z przepisów prawa określone
w ustawie o Systemie Oświaty, uwzględniających Program Wychowawczy
Szkoły oraz Program Profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych
uczniów, a także potrzeb środowiska, o których mowa w odrębnych
przepisach,
2) wspomaganie ucznia w jego wszechstronnym rozwoju i tworzenie pozytywnie
oddziałującego środowiska wychowawczego,
3) zapewnienie uczniom, za pomocą specjalnych metod, pełnego rozwoju
umysłowego, moralnego, emocjonalnego i fizycznego zgodnie z ich
potrzebami i możliwościami psychofizycznymi, w warunkach poszanowania
ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej,
a także zapewnienie opieki pedagogicznej i pełnego bezpieczeństwa w czasie
zajęć organizowanych przez Szkołę,
4) umożliwienie uczniom zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do
uzyskania świadectwa ukończenia Szkoły,
5) umożliwienie uczniom rozwoju i zainteresowań przedmiotowych,
artystycznych i sportowych,
6) przygotowanie do wykonywania zawodu i integracji ze społeczeństwem,
7) indywidualizacja podejścia pedagogicznego i opiekuńczego
w stosunku do każdego ucznia,
8) organizacja pomocy dla uczniów z rodzin patologicznych, znajdujących się
w trudnych warunkach.
2. Podczas zajęć obowiązkowych i pozalekcyjnych prowadzonych na terenie
Szkoły i poza nią pełną odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo uczniów
ponoszą nauczyciele prowadzący zajęcia, a podczas wycieczek szkolnych –
kierownik wycieczki wraz z opiekunami.
3. W czasie przerw międzylekcyjnych w szkole odpowiedzialność za zdrowie
i bezpieczeństwo uczniów ponoszą nauczyciele pełniący dyżur zgodnie
z harmonogramem opracowanym przez zastępcę dyrektora.
4. Szkoła udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej, rewalidacyjnej
i resocjalizacyjnej w zakresie:
1) daleko idącej indywidualizacji nauczania,
2) korygowania nieprawidłowości rozwojowych,
3) określenia i wyrównania braków programowych,
4) usprawniania i wzmożonego rozwijania funkcji mających wpływ na rozwój ucznia,
5) wyrabiania i utrwalenia umiejętności samodzielnego uczenia się,
6) stosowania zasady zintegrowanego oddziaływania pedagogicznego.
5. Szkoła organizuje specjalistyczną opiekę psychologiczno-pedagogiczną,
zdrowotną i materialną poprzez:
1) zapewnienie uczniom stałego kontaktu z psychologiem i pedagogiem
szkolnym, a także odpowiednimi poradniami,
2) objęcie młodzieży w miarę możliwości organizacyjnych i finansowych
Szkoły, specjalistyczną opieką lekarską,
3) umożliwienie uczniom uczącym się poza miejscem stałego zamieszkania
korzystania z zamieszkania i wyżywienia, a w uzasadnionych przypadkach stosowanie zniżek dla uczniów najuboższych.
6. Szkoła umożliwia rozwój zainteresowań uczniów, realizowanie
programów nauczania i wychowania poprzez:
1) tworzenie kół zainteresowań, organizacji uczniowskich, młodzieżowych
i sportowych itp.: działających na terenie Szkoły z uwzględnieniem
zainteresowań związanych ze zdobywaniem zawodu,
2) aktywny udział w konkursach, imprezach kulturalnych i sportowych
organizowanych poza Szkołą.
§ 7
1. Dyrektor powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej
jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu „wychowawcą”.
2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wychowawca
prowadzi swój oddział w toku nauczania w klasach I – II lub I – III.
3. Rodzice i uczniowie mają możliwość wpływania na dobór lub zmianę
nauczyciela, któremu dyrektor Ośrodka planuje powierzyć lub powierzył
zadania wychowawcy w następujący sposób:
1) rodzice za pośrednictwem Rady Rodziców mogą występować do
Dyrektora Ośrodka z umotywowanym wnioskiem o powierzenie
wychowawstwa wybranemu nauczycielowi, bądź zmianę wychowawcy,
2) uczniowie za pośrednictwem Samorządu mogą występować z wnioskiem,
o którym mowa w pkt 1.
4. W przypadku wniosku uznanego za uzasadniony , dysponując odpowiednimi
możliwościami organizacyjnymi , dyrektor może powierzyć zadania
wychowawcy zgodnie z sugestiami wnioskodawcy (-ów).
5. Dyrektor może podjąć decyzję o zmianie wychowawcy również
w następujących przypadkach:
1) na umotywowany wniosek nauczyciela – dotychczasowego wychowawcy,
2) z własnej inicjatywy – na skutek stwierdzonych błędów wychowawczych
lub innych niedociągnięć w pracy wychowawcy.
6. Decyzje w sprawie zmiany wychowawcy dyrektor podejmuje w terminie
14 dni od złożenia wniosków, o których mowa w ust. 3 pkt. 1 i 2, ust 6, pkt.1.
7. Od decyzji dyrektora przysługuje odwołanie do organu prowadzącego Szkołę
w terminie 14 dni od dnia jej ogłoszenia przez dyrektora.
8. Zmiana wychowawcy następuje od pierwszego dnia następnego miesiąca, po
dacie podjęcia decyzji o zmianie wychowawcy przez dyrektora.
§ 8
1. Zadania wychowawcze Szkoły oraz formy ich realizacji określają:
1) Program Wychowawczy uchwalony przez Radę Pedagogiczną po
zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu,
2) wynikający z Programu Wychowawczego harmonogram realizacji
zadań wychowawczych, aktualizowany na każdy rok szkolny
– w terminie do 30 września.
§ 9
1. Wiedza, umiejętności i zachowanie uczniów podlegają systematycznemu
ocenianiu przez nauczycieli uczących poszczególnych przedmiotów.
2. Ocenianie, o których mowa w ust. 1 jest prowadzone w formie bieżącego
oceniania przez cały rok szkolny oraz klasyfikacji śródrocznej - na zakończenie
I semestru, w styczniu każdego roku klasyfikacji rocznej - na zakończenie
roku szkolnego, w czerwcu każdego roku.
3. Szczególne zasady systemu oceniania , klasyfikacji i promocji uczniów, w tym
skalę ocen, określa Wewnątrzszkolny System Oceniania.
III. Organy Szkoły oraz ich zadania.
§ 10
1. Organami Szkoły są:
1. Dyrektor Ośrodka.
2. Rada Pedagogiczna.
3. Rada Rodziców.
4. Samorząd Ośrodka.
2. Organa szkoły mają swobodę działania i podejmowania uchwał i decyzji
w granicach swoich kompetencji określonych ustawą o Systemie Oświaty
i Statutem Szkoły.
3. Dyrektor zapewnia bieżącą wymianą informacji pomiędzy organami szkoły.
§ 11
1. Do obowiązków dyrektora należy:
Jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej.
1) kierowanie działalnością Szkoły oraz reprezentowanie jej na zewnątrz,
2) sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
3) sprawowanie opieki nad uczniami oraz stworzenie warunków ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego,
4) realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji,
5) w zakresie realizacji procedury awansu zawodowego nauczycieli:
a. przyjmowanie wniosków o rozpoczęcie odpowiedniego stażu
w związku z ubieganiem się o kolejny stopień awansu
zawodowego nauczycieli zatrudnionych w Szkole,
b. przydzielenie opiekunów stażu nauczycielom stażystom
i nauczycielom kontraktowym,
c. zatwierdzenie planów rozwoju zawodowego nauczycieli,
d. zapewnienie prawidłowego przebiegu stażu zawodowego nauczycieli,
e. ocenianie dorobku zawodowego za okres stażu zawodowego,
f. powoływanie komisji kwalifikacyjnych dla nauczycieli stażystów,
g. uczestniczenie w pracach komisji kwalifikacyjnych
i egzaminacyjnych.
6) skreślenie ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych
w Statucie , na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, po
zasięgnięciu opinii Samorządu,
7) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym
i ponoszenie wszelkiej odpowiedzialności za ich prawidłowe
wykorzystanie,
8) organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi Szkoły, w tym nadzór nad prawidłowością prowadzenia wszelkiej dokumentacji zgodnie z przepisami oraz właściwe jej zabezpieczenie,
9) wyrażanie zgody na podjęcie na terenie Szkoły działalności przez organizacje młodzieżowe,
10)wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczegółowych.
2. Dyrektor kieruje pracą zatrudnionych w Szkole nauczycieli i pracowników nie
będących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
1) zatrudnienia i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Szkoły,
2) oceniania pracy nauczycieli i innych pracowników Szkoły,
3) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych
nauczycielom oraz innym pracownikom Szkoły, zgodnie z Kodeksem
Pracy,
4) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej,
w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz
innych pracowników Szkoły.
3.Dyrektor odpowiada w szczególności za:
1) zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz nauki w Szkole i poza
nią – podczas form pracy organizowanych przez Szkołę, a także za stan
sanitarny i ochrony przeciwpożarowej obiektów szkolnych,
2) opracowanie dokumentów programowo - organizacyjnych Szkoły,
w tym:
a) arkusza organizacyjnego,
b) planu nadzoru,
c) przydziału czynności dla nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami
3) zgodność funkcjonowania Szkoły z właściwymi przepisami prawa
i Statutu.
4. Dyrektor współpracuje z organami Szkoły:
1) Radą Pedagogiczną,
2) z Samorządem,
3) z Radą Rodziców, zapewniając im wpływ na działalność Szkoły.
5. W przypadku nieobecności dyrektora jego obowiązki pełni z urzędu
wicedyrektor lub osoba wyznaczona przez dyrektora. Przekazanie obowiązków
osobie wyznaczonej musi mieć formę pisemną.
6. Dyrektor za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć dodatkowe
stanowiska kierownicze.
§ 12
1. W Szkole działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem Szkoły.
2. Radę Pedagogiczną tworzą wszyscy pracownicy pedagogiczni zatrudnieni
w Szkole, bez względu na wymiar czasu pracy.
3. Zadania, uprawnienia oraz organizację i strukturę Rady Pedagogicznej określa
Statut Ośrodka.
§ 13
1. Rodzice uczniów Szkoły maja prawo do wyłonienia swojej reprezentacji – Rady
Rodziców działającej przy Szkole.
2. Do głównych celów działalności Rady Rodziców należą:
1) reprezentowanie ogółu rodziców uczniów Szkoły wobec pozostałych jej
organów oraz poza Szkołą,
2) współdziałanie z innymi organami Szkoły,
3) podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej
działalności Szkoły,
4) działanie na rzecz realizacji opiekuńczo-wychowawczej funkcji Szkoły.
3. Zadania, uprawnienia oraz organizację i strukturę Rady Rodziców określa
Statut Ośrodka.
§ 14
1. W Szkole działa Samorząd, który reprezentuje ogół uczniów.
2. Organy Samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
3. Do głównych celów działalności Samorządu należą:
1) reprezentowanie uczniów Szkoły wobec pozostałych jej organów oraz
poza Szkołą,
2) przedstawienie wniosków i opinii Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi
we wszystkich sprawach dotyczących Szkoły na wniosek tych organów
lub z własnej inicjatywy.
4. Zasady wybierania i działania oraz zadania Samorządu określa Statut Ośrodka.
§ 15
Zasady współdziałania organów Szkoły:
1. Wszystkie organy działają na rzecz Szkoły i dla jej dobra, przyjmując zasadę
współpracy i nieingerencji w swoje kompetencje .
2. Wszystkie organy Szkoły obowiązane są do wzajemnego informowania się
o planowanych lub podjętych działaniach i decyzjach w terminie 14 dni od daty
ich podjęcia.
3. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach kształcenia
i wychowania dzieci.
W ramach tego współdziałania rodzice mają prawo do:
1) znajomości Programu Wychowawczego,
2) znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania
uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów,
3) uzyskiwania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swoich dzieci,
ich zachowania , postępów i przyczyn trudności w nauce, jeśli takie
występują,
4) uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego
kształcenia swych dzieci,
5) wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny
opinii na temat pracy Szkoły - na wniosek tych organów lub z własnej
inicjatywy,
6) udział w stałych spotkaniach z nauczycielami w celu wymiany informacji
oraz dyskusji na tematy wychowawcze.
4. Rodzice i uczniowie poprzez swoje reprezentacje mogą przedstawić wnioski
i opinie dyrektorowi i Radzie Pedagogicznej w formie pisemnej lub ustnej.
5. Wnioski i opinie, o których mowa w ust. 4, powinny być rozpatrzone na
najbliższych posiedzeniach zainteresowanych organów, a w szczególnie
uzasadnionych przypadkach, wymagających podjęcia szybkiej decyzji,
w terminie 7 dni.
6. Ustala się następujący tryb odwoławczy podmiotów Szkoły: uczniów,
rodziców uczniów i nauczycieli, od uchwał i decyzji:
1) Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców lub Samorządu - do dyrektora
– w terminie 7 dni od podjęcia decyzji przez wymienione organy,
2) dyrektora – w spawach administracyjnych i organizacyjno - finansowych do
organu prowadzącego, a w sprawach pedagogicznych do organu
sprawującego nadzór pedagogiczny, z jednoczesnym poinformowaniem
organu prowadzącego – w terminie 14 dni od podjęcia decyzji przez
dyrektora .
7. W sprawach spornych wynikłych pomiędzy nauczycielami i uczniami
rozstrzygają:
1) wychowawca klasy – w stosunku do nauczycieli uczących w danej klasie,
2) dyrektor – w stosunku do wychowawców i nauczycieli zatrudnionych
w Szkole.
8. Odwołania od rozstrzygnięcia dyrektora mogą być wnoszone do organu
prowadzącego Szkołę w terminie 14 dni od daty powiadomienia
o rozstrzygnięciu dyrektora.
9. W sprawach spornych wynikłych pomiędzy nauczycielami:
1) rozstrzyga dyrektor – w terminie 7 dni od przyjęcia informacji o sporze,
2) w przypadkach nie rozstrzygnięcia sporu - na wniosek dyrektora, lub w
przypadku niesatysfakcjonującego nauczycieli rozstrzygnięcia, dyrektor –
na wniosek zainteresowanych nauczycieli , wszczyna postępowanie
wyjaśniające Rada Pedagogiczna, proponując rozstrzygnięcie sporu nie
później niż przed upływem 14 dni od przyjęcia wniosku.
10. Po rozstrzygnięciu Rady Pedagogicznej może być wniesione odwołanie do
organu prowadzącego Szkołę – w terminie 14 dni od dnia wydania
rozstrzygnięcia.
11. Spór między dyrektorem, a nauczycielami rozpatruje:
1) w I instancji – Rada Pedagogiczna,
2) w II instancji – na pisemny wniosek jednej ze stron , w terminie 14 dni od
dnia wydania rozstrzygnięcia w I instancji – organ prowadzący Szkołę.
12. Postępowanie w sprawach sporów wynikłych pomiędzy rodzicami,
a nauczycielami:
1) w I instancji prowadzi dyrektor – w terminie 7 dni od przyjęcia
informacji o sporze,
2) w II instancji – rozpatruje powołana przez dyrektora wspólna
komisja Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców, w skład której wchodzi
po 3 przedstawicieli tych Rad.
13. Rozstrzygnięcie sporu przez komisję następuje w drodze głosowania jawnego,
w terminie 14 dni od dnia rozstrzygnięcia zaproponowanego przez dyrektora
Szkoły.
14. W przypadku nierozstrzygnięcia sporu stronom przysługuje, w terminie
2 tygodni od przyjęcia rozstrzygnięcia przez komisję, prawo wniesienia
odwołania do organu prowadzącego Szkołę .
IV. Organizacja Szkoły.
§ 16
Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktycznych, przerw świątecznych, ferii zimowych i letnich określają przepisy dotyczące organizacji roku szkolnego.
§ 17
Praca dydaktyczno – wychowawcza i opiekuńcza w szkole odbywa się:
1. Na zajęciach edukacyjnych w Szkole.
2. W grupach wychowawczych.
3. Na innych zajęciach, które mogą zostać utworzone zgodnie z przepisami prawa.
§ 18
1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku
szkolnym określa arkusz organizacji, opracowany przez dyrektora,
z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach
w sprawie ramowych planów nauczania oraz planu finansowego
– w terminie do 30 kwietnia każdego roku, zaopiniowany przez organ
sprawujący nadzór pedagogiczny i zatwierdzony przez organ prowadzący Szkołę
– do dnia 30 maja danego roku.
2. W arkuszu organizacji umieszcza się w szczególności: liczbę pracowników
szkoły, w liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków
przydzielonych przez organ prowadzący szkołę oraz liczbę godzin
przydzielonych dla poszczególnych nauczycieli.
3. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego dyrektor szkoły,
z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy
rozkład zajęć określających organizację obowiązkowych i nadobowiązkowych
zajęć edukacyjnych.
§ 19
1. Podstawową jednostką organizacyjną jest oddział złożony z uczniów, którzy
w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich
przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania, dopuszczonym
do użytku szkolnego.
2. Liczba uczniów w utworzonych oddziałach powinna wynosić: 10 – 16.
3. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego Szkołę, liczba
uczniów w oddziale może być niższa od liczby określonej w ust. 2.
§ 20
Podstawową formą pracy Szkoły są zajęcia edukacyjne prowadzone
w systemie klasowo – lekcyjnym.
§ 21
Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć w innym wymiarze , nie dłuższym jednak niż 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć, o którym mowa w § 18, ust. 3.
§ 22
1. Niektóre obowiązkowe zajęcia edukacyjne , w szczególności zajęcia
fakultatywne , praktyczna nauka zawodu, elementy informatyki oraz koła
zainteresowań i inne zajęcia nadobowiązkowe mogą być prowadzone
w grupach.
2. Liczba uczniów w grupie na zajęciach nie może być niższa niż 8 osób.
§ 23
1. Szkoła realizuje plany, programy nauczania odpowiedniej szkoły
ogólnodostępnej adaptowane przez Radę Pedagogiczną w stosunku do
możliwości psychofizycznych.
2. Zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia ogólnego, stanowiące realizację
podstawy programowej kształcenia ogólnego ustalonej dla Zasadniczej Szkoły
Zawodowej, są organizowane w oddziałach, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia zawodowego, stanowiące realizację
podstaw programowych kształcenia w poszczególnych zawodach, są
organizowane w oddziałach lub zespołach między oddziałowych.
4. W uzasadnionych przypadkach poszczególne zajęcia edukacyjne w ramach
kształcenia zawodowego mogą być prowadzone na terenie innych jednostek
organizacyjnych.
§ 24
Szkoła prowadzi bibliotekę, z której mogą korzystać uczniowie, ich rodzice oraz pracownicy Szkoły. Organizację biblioteki oraz zadania nauczyciela określa Statut Ośrodka.
V. Nauczyciele i inni pracownicy Szkoły.
§ 25
1. W Szkole zatrudnia się nauczycieli zgodnie z potrzebami kadrowymi
wynikającymi z arkusza organizacyjnego zatwierdzonego przez organ
prowadzący.
2. Zasady zatrudnienia nauczycieli i innych pracowników, o których mowa
w ust.1, określają odrębne przepisy.
§ 26
Do zadań zatrudnionych w Szkole nauczycieli należy w szczególności:
1. Systematyczna realizacja programów nauczania, wychowania i opieki
w przydzielonych klasach.
2. Doskonalenie własnej wiedzy merytorycznej i umiejętności dydaktycznych
poprzez podejmowanie różnych form doskonalenia zawodowego.
3. Udzielanie pomocy uczniom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu
o rozpoznanie przyczyn tych niepowodzeń oraz potrzeb i możliwości uczniów.
4. Obserwowanie, analizowanie i wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów,
rozwijanie ich zdolności i zainteresowań poprzez poznawanie ich cech
osobowych oraz udzielanie im wszechstronnej pomocy.
5. Prawidłowe organizowanie przebiegu procesu dydaktycznego, w tym
efektywne wykorzystanie czasu lekcji i pomocy dydaktycznych.
6. Wzbogacanie własnego warsztatu pracy dydaktycznej i wychowawczej,
wnioskowanie o jego wzbogacanie lub modernizację do dyrektora Ośrodka,
dbałość o pomoce dydaktyczne, sprzęt i pomieszczenia szkolne.
7. Prawidłowe i systematyczne prowadzenie dokumentacji pedagogicznej –
dzienników lekcyjnych, arkuszy ocen, świadectw szkolnych i innych
dokumentów.
8. Bezstronne, obiektywne i systematyczne ocenianie, podmiotowe
i sprawiedliwe traktowanie uczniów oraz indywidualne podejście do każdego
ucznia.
9. Informowanie uczniów co najmniej na miesiąc przed śródrocznym (rocznym)
klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej o przewidywanym dla
nich niedostatecznych ocenach klasyfikacyjnych śródrocznych (rocznych):
nauczyciele uczący poszczególnych przedmiotów są obowiązani powiadomić
uczniów ustnie, a wychowawcy klas – rodziców uczniów w formie pisemnej.
10. W zakresie przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny nauki i pracy:
1) zapewnienie uczniom bezpieczeństwa na zajęciach organizowanych przez
Szkołę i przerwach między zajęciami,
2) niezwłoczne zgłaszanie dyrektorowi wszelkich zagrożeń mogących
spowodować wypadek lub przynieść szkodę zdrowiu uczniów i własnemu
nauczycielowi,
3) przerwanie zajęć, gdy stan miejsca, w którym prowadzone są zajęcia,
zagraża uczniom, pracownikom, lub innym osobom,
4) natychmiastowe udzielenie lub zapewnienie uczniom pierwszej pomocy
i dalszej opieki w razie nieszczęśliwego wypadku oraz niezwłoczne
powiadomienie o wypadku dyrektora lub osoby zastępującej go,
5) kontrolowanie przestrzegania przez uczniów obowiązujących w Szkole
regulaminów oraz dyscypliny podczas zajęć szkolnych, ćwiczeń i prac,
6) włączanie uczniów do drobnych prac mających na celu poprawę stanu
bezpieczeństwa i higieny oraz estetyki w Szkole i jej otoczeniu.
§ 27
Dla zatrudnionych w Szkole nauczycieli określa się następujący zakres uprawnień
1. Decydowanie w sprawie doboru metod, form organizacyjnych , podręczników
i środków dydaktycznych stosowanych w swojej pracy dydaktyczno –
wychowawczej i opiekuńczej.
2. Decydowanie o doborze, grupowaniu czy eksponowaniu treści programowych
oraz tematyce zawartej w planach kół zainteresowań.
3. Decydowanie o bieżących, semestralnych i rocznych ocenach postępów
w nauce uczonych przez siebie uczniów.
4. Wnioskowanie w sprawach nagród, wyróżnień oraz kar regulaminowych dla
swoich uczniów.
5. Ustalenie zasad pracy domowej ze swojego przedmiotu oraz zasad jej oceny,
postępowania w przypadku niewykonania przez uczniów pracy domowej.
§ 28
Zatrudnieni w Szkole nauczyciele ponoszą odpowiedzialność za:
1. Jakość i wyniki swojej pracy dydaktyczno wychowawczej i opiekuńczej.
2. Bezpieczeństwo powierzonych opiece uczniów w Szkole i na zajęciach
organizowanych przez Szkołę oraz za wypadki wynikające z niedopełnienia
obowiązków w tym zakresie.
3. Stan warsztatu pracy, sprzętów i urządzeń oraz przydzielonych im środków
dydaktycznych.
4. Zniszczenie lub stratę majątku i wyposażenia Szkoły przydzielonego im przez
dyrektora, a wynikające z nieporządku, braku nadzoru i zabezpieczenia.
§29
1. Dla zatrudnionych w Szkole nauczycieli, którym przydzielono wychowawstwo,
określa się następujący zakres zadań wychowawczo – opiekuńczych :
1) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia
się oraz przygotowania do życia w rodzinie, zespole i społeczeństwie,
2) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,
3) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów
w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami
społeczności szkolnej,
4) wprowadzenie form samowychowania i rozwijanie samorządności,
5) wspólnie z uczniami planowanie i organizowanie różnych form życia
zespołowego, rozwijających osobowość ucznia i integrujących zespół
uczniowski,
6) ustalanie tematyki i form zajęć na godziny do dyspozycji wychowawcy,
7) ścisła współpraca z rodzicami uczniów, klasową Radą Rodziców w celu:
a) lepszego poznania i ustalenia potrzeb wychowawczo – opiekuńczych ich
dzieci,
b) wspierania rodziców i okazywania pomocy w ich działaniach
wychowawczych wobec dzieci,
c) uzyskiwanie od rodziców wsparcia i pomocy we własnych działaniach
wychowawczych nauczycieli,
d) uaktywniania rodziców w zakresie pracy programowej i organizacyjnej
klasy i Szkoły,
8) informacje w formie pisemnej rodziców uczniów co najmniej na miesiąc
przed śródrocznym (rocznym) klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady
Pedagogicznej o przewidywanych dla nich niedostatecznych ocenach
klasyfikacyjnych śródrocznych (rocznych),
9) prowadzenie – uzgodnionej z dyrektorem – korespondencji z rodzicami
uczniów,
10) organizacja klasowych zebrań rodziców (wywiadówek),
11) rozliczanie uczniów z nieobecności na zajęciach szkolnych, dociekanie
przyczyn absencji .
2. Pracujący w Szkole nauczyciele – wychowawcy mają prawo do:
1) uzyskania pomocy merytorycznej i metodycznej oraz psychologiczno –
pedagogicznej ze strony:
a) Dyrektora Ośrodka,
b) organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
c) doradców metodycznych,
d) poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Pińczowie,
2) podejmowania decyzji wspólnie z Samorządem Uczniowskim i rodzicami
uczniów o planie i programie działań wychowawczych na rok szkolny
i dłuższe okresy pracy ,
3) ustalenia na podstawie regulaminu , oceny zachowania swoich uczniów,
4) ustanawiania wspólnie z rodzicami i uczniami własnych form nagradzania
motywujących uczniów do lepszej nauki i większej aktywności w innych
dziedzinach życia szkolnego.
3. Nauczyciel – wychowawca ponosi odpowiedzialność taką samą, jak każdy
nauczyciel oraz dodatkowo odpowiada za:
1) integrowanie wysiłków nauczycieli i rodziców wokół programu
wychowawczego klasy i Szkoły,
2) poziom opieki i pomocy indywidualnej udzielonej swoim wychowankom
będącym w trudnej sytuacji szkolnej lub życiowej,
3) prawidłowość dokumentacji uczniowskiej klasy, której jest wychowawcą,
4) dostosowanie własnych form realizacji zadań do wieku uczniów, ich potrzeb
oraz warunków środowiskowych Szkoły.
§ 30
1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół , którego
zadaniem jest w szczególności ustalenie dla danego oddziału zestawu
programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego oraz programu nauczania
z zakresu kształcenia w danym profilu.
2. Dyrektor lub nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły
przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe.
3. Pracą zespołu kieruje powołany przez dyrektora, na wniosek zespołu,
przewodniczący , który ponosi odpowiedzialność za opracowanie
szczegółowego programu pracy zespołu.
VI. Uczniowie Szkoły.
§ 31
1.Do Szkoły przyjmowani są uczniowie , którzy :
a) ukończyli gimnazjum,
b) spełniają wymagania regulaminu rekrutacyjnego , o którym mowa w § 16.
2.Do szkoły uczęszczają uczniowie do czasu ukończenia szkoły, nie dłużej niż do
24 roku życia.
§ 32
Uczniowie Szkoły mają następujące obowiązki :
1. Przestrzegać postanowień zawartych w Statucie, a także zarządzeń
dyrektora i ustaleń Rady Pedagogicznej.
2. Systematycznie, punktualnie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych
i innych formach życia szkolnego , w tym pełnić ustalone zarządzeniami
dyrektora dyżury.
3. Sumiennie wykonywać polecenia nauczycieli dotyczące nauki, w tym
systematycznie przygotować się do zajęć.
4. Podkreślać uroczystym strojem święta państwowe i szkolne.
5. Przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli
i innych pracowników Szkoły.
6. Dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów, w związku
z czym uczniom zabrania się palenia tytoniu, picia alkoholu, używania
narkotyków i innych środków odurzających.
7. Dbać o wspólne dobro , ład i porządek w Szkole oraz ponosić
odpowiedzialność materialną za umyślnie spowodowane szkody.
§ 33
Uczniowie Szkoły mają prawo do:
1. Właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny
pracy umysłowej.
2. Właściwej opieki wychowawczej i warunków pobytu w Szkole,
zapewniających bezpieczeństwo , ochronę przed wszelkimi formami przemocy
fizycznej bądź psychicznej oraz ochrony i poszanowania godności.
3. Życzliwego, podmiotowego traktowania.
4. Rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów.
5. Swobody wyrażania myśli i przekonań.
6. Sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych i podanych
wcześniej do wiadomości zasad kontroli postępów w nauce.
7. Pomocy w przypadku trudności w nauce.
8. Korzystania z poradnictwa psychologiczno- pedagogicznego i zawodowego.
9. Przejawiania własnej aktywności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przy
wykorzystaniu wszystkich możliwości Szkoły.
10. Wyrażania opinii i wątpliwości dotyczących treści nauczania oraz uzyskiwania
na nie wyjaśnień i odpowiedzi.
11. Poszanowania godności własnej w sprawach osobistych, rodzinnych
i koleżeńskich.
12. Jawnego wyrażania własnych opinii dotyczących życia Szkoły, pod warunkiem
że nie uwłaczają one niczyjej godności osobistej.
13. Korzystania, także w ramach zajęć pozalekcyjnych z pomieszczeń szkolnych,
ze sprzętu, środków dydaktycznych i księgozbioru biblioteki.
14. Reprezentowania Szkoły w konkursach, przeglądach, zawodach i innych
imprezach zgodnie ze swoimi umiejętnościami i możliwościami.
§ 34
Uczeń może być nagradzany, w szczególności za:
1. Rzetelną naukę i wzorowe zachowanie.
2. Wybitne osiągnięcia sportowe, kulturalne.
3. Pracę na rzecz Szkoły i środowiska.
§ 35
W Szkole przewiduje się następujące nagrody dla uczniów:
1. Pochwała wychowawcy klasy.
2. Pochwała Dyrektora Ośrodka wobec społeczności szkolnej.
3. Nagrody książkowe i rzeczowe.
4. Dyplomy.
5. Listy gratulacyjne do rodziców.
§ 36
1.Uczeń może być ukarany za:
1) naruszenie podstawowych zasad współżycia w społeczności szkolnej
i środowisku zamieszkania,
2) celowe niszczenie majątku szkolnego,
3) łamanie postanowień Statutu.
2. Rodzaje kar, jakie może otrzymać uczeń:
1) upomnienie wychowawcy klasy,
2) upomnienie wychowawcy klasy wobec klasy z powiadomieniem rodziców,
3) upomnienie lub nagana dyrektora Szkoły wobec klasy,
4) upomnienie lub nagana dyrektora Szkoły wobec uczniów,
5) przeniesienie do innej Szkoły,
6) usunięcie ze szkoły.
3. Nie mogą być stosowane kary naruszające godność osobistą ucznia.
4. Po wyczerpaniu wszystkich możliwych form oddziaływania wychowawczego,
na wniosek dyrektora, uczeń może zostać skreślony z listy uczniów na
mocy uchwały Rady Pedagogicznej.
§ 37
Szkoła informuje rodziców lub prawnych opiekunów ucznia o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary. Obowiązek ten spoczywa na wychowawcy nagrodzonego lub ukaranego ucznia.
VII. Postanowienia końcowe.
§ 38
Szkoła używa pieczęci urzędowych zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 39
Tablice i stemple zawierają nazwę Szkoły.
§ 40
Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 41
1. Szkoła jest jednostką budżetową Powiatu Pińczowskiego.
2. Szkoła prowadzi gospodarkę finansową i materialną zgodnie z odrębnymi
przepisami.
|